BE FIT, #STUFIT
Stufit | 2023
Een interactieve app voor het vinden van je ideale sportmaatje
Het komt vaak voor, Sporten maar geen motivatie…
Tijdens COVID-19 heb ik dit voornamelijk ervaren. In een groep sporten ging helaas niet meer. Dan maar de sportschool in, maar hoe motiveer je jezelf om te gaan sporten?
Tijdens mijn afstudeerproject moest ik met een digitale oplossing komen voor een maatschappelijk probleem.
Het concept Stufit zorgt ervoor dat studenten/jongeren meer motivatie krijgen om te gaan sporten.

De vraag
Voor mijn afstudeerproject wilde ik mijn studie afronden met een speciaal project. Ik wilde mijn focus leggen op het ontwikkelen van een digitaal product dat aansluit op mijn hobby, sport en beweging. Ik heb altijd een interesse gehad in persoonlijke ontwikkeling op het gebied van fitness en sportactiviteiten.
De focus binnen het afstudeerproject lag op het doel om een maatschappelijke probleem op te pakken dat aansluit met mijn gekozen onderwerp. Een knelpunt wat ik persoonlijk ervaarde was dat ik tijdens de COVID-19 pandemie weinig motivatie had om te gaan sporten, dit probleem had ik destijds met mijn klasgenoten gedeeld en hun konden zichzelf hierin ook vinden. Weinig tot geen motivatie hebben om te gaan sporten kan natuurlijk door meerdere factoren komen.
Mijn doel was simpel. Vastleggen hoe jongeren/studenten meer motivatie krijgen om te gaan sporten en met de inzichten uit diverse onderzoeksmethodes een concept uitwerken dat ervoor zorgt dat de doelgroep meer motivatie kreeg om te gaan sporten.
Design challenge
Een Design challenge beschrijft het probleem vast dat ik tijdens dit project ga oplossen
Met een goede Design Challenge maak ik een duidelijke statement over de afbakening van het doel van mijn gekozen onderwerp. Dit geeft een betere focus aan de oplossing die ik bedenk.
Mijn Design Challenge is als volgt:
“Hoe kun je door middel van een digitale interactieve toepassing, studenten tussen de 18 en 25 jaar, motiveren om te gaan sporten in de sportschool?”
Onderzoek
Mijn onderzoek was voornamelijk gefocust op het verzamelen van kwalitatieve data omdat ik de ‘waarom’s’ van dit project moest vastleggen.
‘Waarom hebben studenten tussen de 18 en 25 jaar geen motivatie om te gaan sporten in de sportschool?’
Om zoveel mogelijk ruwe data te verzamelen heb ik besloten om mijn centrale vraag te stellen aan mijn doelgroep. Studenten tussen de 18 en 25 jaar. Tijdens de interviews had ik een helder beeld in wat ik wilde weten van mijn doelgroep.
Doelstellingen van mijn interviews
- Vastleggen of de doelgroep het gekozen onderwerp wel opgelost wilt hebben.
- Een dieper connectie met de doelgroep om ze te begrijpen wat hen motiveert om te gaan sporten en/of dit in een concept te implementeren is waar iedereen behoefte aan kan hebben.
- Een overzicht in wanneer dit probleem zich laatst voorkwam.
- Zodat ik een gemiddelde kon vastleggen vanuit alle interviews.
- Zodat ik vast kon leggen wat het doelgroep meest motiveert om te gaan sporten in de sportschool.
- Zodat ik inzichten heb in de applicaties die de gebruikers nu gebruiken voor motivatie omtrent het onderwerp (sporten).
Onderzoeksbronnen
🗒️ 13 Reacties op Enqutête
🎤 6 inhoudelijke interviews
Inhoudelijke interviews waarbij de huidige situatie in kaart wordt gebracht en pijnpunten worden geïdentificeerd.
👥 1 Co-Creatie
Ik heb samen met iemand van mijn gekozen doelgroep een (ideale) Customer Journey Map gemaakt waarin het gehele ‘reis’ van het concept wordt gedocumenteerd met gedachten en emoties.
🔬 Desk research
Onderzoek gebaseerd op beschikbare online literatuur omtrent het probleem.
Bevindingen
Op basis van de antwoorden van mijn interviews heb ik meer inzicht kunnen krijgen omtrent het onderwerp ‘weinig tot geen motivatie hebben om te gaan sporten in de sportschool’
Bevinding 1: Gebrek aan motvatie
Uit meerdere interviews heb ik kunnen constateren dat er daadwerkelijk een gebrek aan motivatie is om te gaan sporten. Hier zie ik kansen in aangezien concurrenten niet focussen op motivatie, maar op gebruikers die vanuit zichzelf gemotiveerd zijn om te gaan sporten. Motivatie zal zeker een niche van het eindproduct zijn.
Bevinding 2: Een 'sportmaatje' zorgt voor meer motivatie
8 van de 10 personen gaven aan dat zij pas naar de sportschool als zij vooraf met iemand afspreken om te gaan sporten. Hierbij zie ik kansen om binnen het eindoplossing een soort concurrerende omgeving te creëren waardoor de doelgroep elkaars prestaties kunnen bijhouden.
Bevinding 3: Inplannen wordt moeilijker gezien dan het sporten
Een groot deel geeft aan dat zij moeite hebben met het inplannen om te gaan sporten. Hierbij komen meerdere factoren bij kijken (werk, hobby).
Ik zie hier een kans om het 'Narrative Arc' te implementeren in het eindconcept. De gebruiker kan in dit geval gebruik maken van het inplannen, begeleiding, uitvoeren (climax), bijhouden en concurreren functie tijdens het sporten. Dit biedt het complete plaatje aan in combinatie met de bovenstaande bevindingen.
Validatie
Nu het einde van mijn onderzoeksfase naderde, bleef ik achter met veel inzichten, aannames en een aantal concepten om mee te beginnen. Voordat ik in de ‘ideatie’ fase indook leek het mij verstandig om de ‘User Journey’ (op basis van interviews) vast te stellen en om af te vragen of het primaire concept ook aansluit met het einddoel (Design Challenge).
Samen met iemand van mijn doelgroep (Co Creatie) heb ik door middel van een ‘Customer Journey Map’ de gewenste gebruikerservaring in kaart kunnen brengen.
De reis van de gebruiker en de knelpunten die de degene die mijn doelgroep representeert (Persona) aangaf waren al voorheen in mijn onderzoek gemarkeerd. Dit bevestigde dat het onderzoek conclusies bevatte die overeenkwamen met de ervaring en reis van de deelnemer die in het Customer Journey Map voorkomt.

Conceptualiseren
Mijn doelgroep gaf aan dat het “matchmaking” concept voor het vinden van een geschikt sportmaatje het meest aansprak.
Hierdoor heb ik een beslissend keuze gemaakt om dit concept uit te werken, naast dat er veel vraag is en dat het mijn vooraf gestelde probleem ook oplost.
LOFI Prototype
Naast dat ik de eisen en wensen van het eindproduct heb vastgesteld werd het tijd om vorm te geven. Ik begon met een LOFI prototype zodat het concept getest kon worden en ik de impressie kon meten wat mijn doelgroep ervan vindt.
Tijdens elke iteratie voerde ik kleine tests uit met de doelgroep en docenten voor het verbeteren van fouten om het product te verbeteren.
Dit gehele proces duurde 6 versies lang tot dat ik op het eindproduct kwam waarbij alle stakeholders tevreden waren. Tijdens dit proces heb ik geleerd dat geduld en betrokkenheid van je doelgroep van groot belang is.









Testen
Ik heb de laatste versie van het prototype kunnen testen op twee verschillende locaties. De eerste locatie is op het USC ClubWest – Sport en Fitness in Amsterdam West, waar diverse sport gerelateerde opleidingen plaats vinden. De ander locatie is op het Hogeschool van Amsterdam (Medialounge Theo Thijssenhuis) met enkele Communicatie & Multimedia Design studenten.
Op basis van de bevindingen kon ik concluderen dat het opgestelde Design Challenge is behaald.




Eindresultaat 👀

Stufit - Vind je ideale sportmaatje
Een interacteive app voor studenten die weinig tot geen motivatie hebben om te gaan sporten in de sportschool.
Waarom Stufit?
⚖️ Iedereen is gelijk
Ben je een beest in de gym of kom je pas om de hoek kijken? Iedereen is gelijk. De match-making tool maakt gebruik van algoritmes die niet alleen op niveau zoekt maar ook op basis van wie je bent.
💪🏻 Sociale platform op het gebied van fitness
Kom in aanraking met andere sporters en verbreed je kennis op het gebied van fitness. Verbind met leden van alle sociale groepen.
👥 Maak een eigen #Squad aan
Liever in een groep sporten? Zoek samen een ander duo om een groep te vormen om in de sportschool te knallen.
🔥 Daag elkaar uit
Stel uitdagingen op en hou elkaar op de hoogte van je ontwikkelingen.













Interesse?
Ik stuur je graag meer..
Heb ik je interesse opgewekt? Neem gerust contact met mij op en ik stuur je graag mijn volledige documentatie waarin ik je meeneem in het gehele proces van dit project! 🙂