Ommetje
Ommetje | 2021
Elke dag een wandeling maken is belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid.
De Ommetje app is ontwikkeld samen met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder.
De app noteert je wandeling en vertelt na iedere wandeling een interessant hersenfeitje.
In opdracht heb ik de applicatie herontworpen zodat dit meer aanspreekt voor een jonger doelgroep.

De vraag
Tijdens mijn opleiding Communicatie & Multimedia Design aan de Hogeschool van Amsterdam volgde ik de minor “User Experience Design”.
Tijdens de minor kregen wij een opdracht om de Ommetje-app opnieuw te ontwerpen. De Ommetje-app had een paar problemen die aangepakt moesten worden.
De jongere doelgroep haakte na een periode af bij gebruik van de applicatie en de meeste gebruikers in het algemeen stopte vanzelf met het gebruik omdat de app na een periode”eentonig” werd (bron: briefing).
In het algemeen had de app het moeilijk om gebruikers betrokken en toegewijd te houden bij hun dagelijkse ‘Ommetje’ (wandeling). Dat is begrijpelijk, gewoontes creëren voor gebruikers kan lastig zijn.
De twee vakken ‘Seductive Interaction Design’ en ‘Human Computer Interaction’ waren het meest betrokken tijdens deze minor. De stof die ik in deze twee vakken heb kunnen leren zie je ook terug in het hele ontwerp.
In essentie kregen wij de opdracht om het Ommetje-app te verbeteren zodat dit meer het jongere publiek aanspreekt.
De opdracht
"De huidige app aantrekkelijker maken voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar"
Huidige analyse
Ik identificeerde een paar problemen met de huidige ommetje-app waardoor niet alle doelen werden behaald die wij tijdens de briefing meekregen.
Het meest belangrijke was dat zij de gebruikers niet lang betrokken konden houden. De applicatie miste dat klein stukje magie en karakter….
Mijn aanpak: Let's add some flavour 🎨
Ik identificeerde een paar problemen met de huidige ommetje-app waardoor niet alle doelen werden behaald die wij tijdens de briefing meekregen.
Het meest belangrijke was dat zij de gebruikers niet lang betrokken konden houden. De applicatie miste dat klein stukje magie en karakter….
Onderzoek
Herontwerp User Flow
Het herontwerpen van een user flow omvat het herzien van het huidige proces, het vaststellen van gebieden die voor verbetering vatbaar zijn, en het doorvoeren van wijzigingen om het proces efficiënter en effectiever te maken.
De eerste stap in het herontwerp proces is het verzamelen van gegevens over de bestaande “flow”, waaronder proceskaarten, meetgegevens en feedback van belanghebbenden.
Zodra de gegevens zijn verzameld, kan je beginnen met het analyseren van de flow en vaststellen welke gebieden voor verbetering vatbaar zijn.
Dit kan betekenen dat het proces wordt vereenvoudigd, onnodige stappen worden geëlimineerd of bepaalde taken worden geautomatiseerd.
De volgende stap is het ontwikkelen van een nieuwe flow waarin deze verbeteringen zijn verwerkt en de geconstateerde problemen worden aangepakt.
Eindresultaat
Ommetje 2.0
Met het herontwerp van Ommetje kunnen gebruikers wandelen en punten verdienen, de punten kunnen worden ingewisseld voor beloningen, zoals badges en kortingen op producten. De app bevat ook een sociale functie waarmee gebruikers uitdagingen kunnen aangaan met vrienden en familieleden om elkaar te motiveren om meer te bewegen.
Daarnaast biedt de app tips en informatie over gezondheid en welzijn, en kunnen gebruikers hun voortgang bijhouden en statistieken bekijken over hun wandelactiviteiten.
Tijdens het herontwerp is er gefocust op een gebruiksvriendelijke interface, de motivatie en beloningen die het biedt, en de sociale aspecten die het wandelen nog leuker maken.












Aandachtspunten herontwerp
👤 Eigen profiel
Gebruikers hebben een eigen profiel en kunnen hun voortgang delen met andere personen. Daarnaast kunnen gebruikers vrienden toevoegen om zo met elkaar te concurreren.
🚶🏻Korte sessies en lange sessies
Ommetje kan je niet alleen in je vrije tijd gebruiken maar ook tijdens werk (pauze’s). Dit wordt ook aangeraden. Er worden continu feitjes gedeeld over de voordelen van een simpele wandeling.
🥇 Beloningen
Na een sessie ontvangt de gebruiker een badge (beloning). Alle beloningen zijn terug te vinden op de startscherm.
📱Notificaties
De gebruiker krijgt een notificatie als hij een tijdje inactief is geweest.
Wat heb ik geleerd?
- Ik heb geleerd hoe je persuasive patronen kunt implementeren in een digitaal product. Tijdens dit project leerde ik dat er diverse manieren zijn om gebruikers betrokken te houden en hoe je deze principes kunt implementeren, dit project leidde mij tot de onderstaande vraag:
- Wat zijn de ethische grenzen op het gebied van ‘persuasion’?: tijdens dit project probeerde ik Ommetje meer overtuigender te maken voor de jongere doelgroep om ze meer betrokken te houden, dit zorgde ervoor dat ik mezelf continu afvroeg waar de grens lag tussen ethische en onethische verantwoording.
Het creëren van een product dat gericht is om gebruikers betrokken te houden… Wij leven al eenmaal in een wereld waar de jeugd geplakt is aan hun telefoon. Ik heb hier nog geen antwoord op gevonden maar ik tijdens dit project dacht ik er wel continu aan.